MAVİCİLER
Maviciler (Mavi Akımı) (1952-1956)
*Fikir ve sanatın, sosyal bir sınıf veya grubun bayrağı yapılamayacağını savunmuşlar; özgürlüğün ve barışın rengi sayılan mavi sözcüğünü çıkardıkları dergiye isim olarak vermişlerdir.
*Başlangıçta Anadolu’yu, geleneği ve halk edebiyatını savunmuşlar; Atilla İlhan’ın dergiye katılmasıyla toplumcu gerçekçi bir çizgiye yönelmişlerdir.
*Şiiri, sosyal gerçeklerin anlatımında araç olarak görmüşlerdir.
*Şairane ve sanatlı bir söyleyişi tercih etmişlerdir.
*Divan şiirinin imgelerinden yararlanmışlardır.
*Şiirin basitleştirilmemesi; derin, içli, zengin bir benzetme ve imaj dünyasının olması gerektiğini savunmuşlardır.
*Şiirde anlam kapalılığını savunmuşlardır.
*Hisarcılar ve Garipçilere karşı çıkmışlardır.
*Bireyin iç dünyasını anlatmışlardır.
*Serbest tarzda şiirler yazmışlardır.
Atilla İlhan
*Şiir anlayışı üç döneme ayrılabilir:
1-Toplumcu Gerçekçi Dönem: Bu dönem şiirlerinde içerik, şekil ve imge yönüyle Nazım Hikmet’ten etkilenmiştir.Ancak onun gibi şiiri ideolojik bir malzeme haline getirmemiştir. Bu şiirlerinde özgürlük, vatanseverlik, barış gibi konuları işlemiştir.Halk şiirinden de etkilendiği bu dönem şiirlerini “Duvar” adlı kitabında toplamıştır.
2-Bireyin Varlığını ve Evrendeki Yerini Sorguladığı Dönem: Modern dünyada yalnızlaşan insanların ruh halini yansıtan şiirler yazmıştır. Bu şiirlerinde aşk, yalnızlık, umutsuzluk gibi konuları işlemiştir. Bu dönem şiirlerini “Sisler Bulvarı” kitabında toplamıştır.
3-Neoklasik Dönem: Bu dönem şiirlerinde tarihin sorgulanması, kişinin kendi benliğiyle hesaplaşması, tabiat gibi konuları şiire dahil etmiştir. Bu dönemde divan şiirinin ses ve imge dünyasından da yararlanmıştır. Elde Var Hüzün, Yasak Sevişmek, Tutuklunun Günlüğü isimli kitaplarında divan edebiyatı geleneğinden beslenmiştir.
*Şiirlerinde argoya, halk söyleyişlerine, eski kelimelere yer vermiştir.
*Yazım kurallarına karşı çıkmış, büyük harf kullanmamış ancak özel isimlere ek geldiğinde kesmeyle ayırmıştır.
*Ali Kaptanoğlu takma adıyla senaryolar yazmıştır.
*Şiir
Duvar
Sisler Bulvarı
Yağmur Kaçağı
Ben Sana Mecburum
Bela Çiçeği
Yasak Sevişmek
Tutuklunun Günlüğü
Böyle Bir Sevmek
Elde Var Hüzün
Korkunun Krallığı
Ayrılık Sevdaya Dahil
*Roman
Sokaktaki Adam
Zenciler Birbirine Benzemez
Kurtlar Sofrası
Sırtlan Payı
Bıçağın Ucu
Gazi Paşa
Yaraya Tuz Basmak
Fena Halde Leman
Dersaadet’te Sabah Ezanları
Haco Hanım Vay
O Karanlıkta Biz
Deneme-Eleştiri
Hangi Sol
Hangi Batı
Hangi Atatürk
Batı’nın Deli Gömleği
Gerçekçilik Savaşı
Ulusal Kültür Savaşı
İkinci Yeni Savaşı
Sağım Solum Sobe
Yanlış Kadınlar Yanlış Erkekler
Gezi
Abbas Yolcu
Senaryo
Sekiz Sütuna Manşet
Kartallar Yüksek Uçar
Yarın Artık Bugündür
Yıldızlar Gece Büyür
Teleflaş
Ahmet Oktay
*Memurluk ve muhabirlik yapmıştır.
*İlk şiirlerinde halk edebiyatından yararlanmış, destansı bir söyleyişle toplumcu gerçekçi şiirler yazmıştır.
*Toplumcu Gerçekçi ile İkinci Yeni arasında bir çizgide yer almıştır.
Eserleri
Şiir İnceleme-Araştırma
Gölgeleri Kullanmak Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları
Her Yüz Bir Öykü Yazar Bir Yazı’nın Arayışları
Sürgün Kültür ve İdeoloji
Sürdürülen Bir Şarkının Tarihi Sanat ve Siyaset
Ağıtlar ve Övgüler Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı
Kara Bir Zamana Alındık
Söz Acıda Sınandı
Anı
Gizli Çekmece
Ferit Edgü
*Reklamcılık, yayıncılık yapmıştır.
*Yazın hayatına şiirle başlamış daha sonra öykü ve romana yönelmiştir.
*Öykü ve romanlarında varlıklı kesim ve aydınların ruhsal bunalımlarını, insanın yalnızlığını, mutsuzluğunu fantastik bir tutumla, sade bir Türkçeyle ele aldı.
Şiir
Ah Minel Aşk
Roman
Eylülün Gölgesinde Bir Yazdı
Kimse
O
Öykü Deneme
Kaçkınlar Ders Notları
Bozgun Yazmak Eylemi
Av Şimdi Saat Kaç
Bir Gemide
Çığlık
Ressamın Öyküsü
Binbir Hece