FECR-İ ATİ EDEBİYATI SANATÇILARI
FECR-İ ATİ
Fecr-i Ati Edebiyatının Genel Özellikleri:
-
- Servet-i Fünun dergisinde 1910’da bir bildiri yayımlayarak kendilerini kamuoyuna duyuran bir edebiyat topluluğudur.
- Edebiyatımızda bildiri yayımlayan ilk topluluktur, daha sonra Yedi Meşaleciler ve Garipçiler de bildiri yayımlamışlardır.
- Topluluk üyeleri edebiyatta yenilikler yapma amacını taşımışlardır.
- Fecr-i Aticiler “Sanat şahsi ve muhteremdir.” görüşünü savunmuşlardır.
- Fransız edebiyatını örnek aldılar.
- Servetifünûn’a tepki olarak ortaya çıkmışlar, onları yeteri kadar Batı yanlısı olamamakla suçlamışlardır fakat eleştirdikleri Servetifünûn’dan öteye gidememişlerdir.
- Sanat anlayışları, dil ve üslup yönünden Servetifünûn’a benzer.
- Şiirlerinde ağır, süslü bir dil kullanmışlardır. Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalara sıkça yer vermişlerdir.
- Türk edebiyatına herhangi bir yenilik getirememişlerdir.
- Şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmışlardır.
- Serbest müstezat nazım biçimini geliştirerek kullanmışlardır.
- Aşk ve tabiat, şiirlerinde işledikleri başlıca konulardır.
- Aşk teması, romantik ve duygusal özellik taşır. Doğa tasvirleri gerçekten uzaktır.
- Şiirlerinde kişilerin psikolojik sorunlarına yer verdiler.
- Sanatlı söyleyişlere ve imgelere sıkça yer vermişlerdir.
- Düz yazı alanında önemli bir varlık gösteremeyen Fecriati sanatçıları, topluluk dağıldıktan sonra çeşitli alanlarda başarılı örnekler vermişlerdir.
- Topluluk üyeleri şiirde sembolizm, parnasizm ile empresyonizmden; roman ve hikâyede realizm ile natüralizmden etkilenmişlerdir.
- Fecr-i Ati bir bakıma Servet-i Fünun’la Milli Edebiyat arasında bir köprü işlevi görmüştür.
- Bu dönem sanatçıları tiyatro türüne pek önem vermemişlerdir.
- Batı’yla sanat bakımından daha güçlü ilişkiler kurmayı, halkın sanat kültürünü geliştirmek için halka konferanslar vermeyi, sanatı ileriye taşımayı amaçlamışlar; ama kısa sürede dağılan etkisiz bir topluluk olmuşlardır.
- Fecr-i Aticilerin çoğu Milli Edebiyat akımına katılmış; bu dönem bir tek Ahmet Haşim’le anılır olmuştur.
- Sanat anlayışlarında bir bütünlük olmadığı için Fecriati Topluluğu kısa süre içinde dağılmıştır.
Fecr-i Ati Edebiyatı’nın Sanatçıları
AHMET HAŞİM (1884 – 1933)
- 1909’da Fecr-i Aticilere katılmıştır.
- Fecr-i Ati topluluğu dağıldıktan sonra da yoluna devam etmiştir.
- Fecr-i Ati topluluğunun ve modern Türk şiirinin en önemli şairlerindendir.
- “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” başlığı altında şiir anlayışını açıklamıştır.
- Saf şiir anlayışına bağlı kalmıştır.
- Şiirde konudan çok, söyleyişi önemser.
- Gerçek şiir ona göre herkesin kendisine göre yorumlayabileceği şiirdir.
- Şiiri duyulmak için yazılan sözden çok musikiye yakın bir tür olarak görür.
- Önceleri Arapça ve Farsçayla yüklü bir dili varken, zamanla Türkçe ağırlıklı bir dile yönelir.
- Şiirlerinde aşk ve doğa, çocukluk anıları, gerçek hayattan kaçış konuları egemendir.
- Güneşin doğuşu ve batışı, göl, kızıl renkler, akşam onun şiirlerinde sıkça yer bulur.
- Bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır.
- Sembolizmden ve empresyonizmden etkilenmiştir.
- “Sanat için sanat” anlayışına bağlıdır.
- Fıkra, sohbet gezi yazısı türlerinde de önemli eserler vermiştir.
Eserleri:
- Şiir: Piyale, Göl Saatleri
- Sohbet: Gurabahane-i Laklakan (Fıkra özelliği de gösterir)
- Fıkra: Bize Göre (Bu kitaptaki bazı metinler deneme türü içerisinde değerlendirilmektedir.)
- Gezi yazısı: Frankfurt Seyahatnamesi
TAHSİN NAHİT (1887 – 1919)
- Fecr-i Ati topluluğu şairi ve oyun yazarıdır.
- Bireysel konulu şiirler yazmıştır.
- Şiirleri sanat gücü bakımından çok güçlü değildir.
- Şiirleri Ahmet Haşim etkisindedir.
- “Adalar, Kamer ve Zühre şairi” olarak tanınmıştır.
- Genelde kadın ve aşk temalarını işlemiştir.
- Tiyatroyla da yakından ilgilenmiştir. Tekniği zayıftır.
Eserleri:
- Şiir: Ruh-i Bikayd
- Tiyatro: Hicranlar, Jön Türk, Firar, Aşkımız, Sanatkârlar, Ben Başka, Talak, Kırık Mahfaza, Osman-ı Sani, Kösem Sultan
EMİN BÜLENT SERDAROĞLU (1886 – 1942)
- Galatasaray futbol takımının ilk kaptanıdır ve kurucuları arasındadır. Fenerbahçe ile oynanan ilk maçta ilk golü atmıştır.
- Fecriati Döneminde “destansı” yönü ağır basan epik şiirler yazmıştır.
- Hem bireysel hem de toplumsal konularda şiirler yazmıştır.
- Şiirlerinde benzetme ve istiarelere gereğinden çok yer vermiştir.
- Victor Hugo’nun “Mavi Gözlü Yunan Çocuğu” adlı şiirine karşı yazmış olduğu “Kin” şiiriyle tanınmıştır.
Eserleri:
- Şiir: Kin, Hatay’a Selam, Dev Şarkısı
CEMİL SÜLEYMAN (ALYANAKOĞLU) (1886 – 1940)
- Hikâyelerinde özellikle halk arasından seçilmiş tiplere yer verir.
- Teknik bakımdan kusurlu olmakla birlikte romanlarındaki psikolojik tahliller başarılıdır.
Eserleri:
- Roman: İnhizam, Siyah Gözler, Kadın Ruhu
- Öykü: Timsal-i Aşk, Ukde